Uutta keskustaa

Keskustatunneli koki mahalaskun ja sitä pidetään yhtenä Helsingin kunnalispolitiikan historian komeimpana puoluepoliittisena riitana. Sen suunnittelu päätettiin lopettaa kaupunkisuunnittelulautakunnassa äänin 8 – 5. Suunnittelun torppaaminen oli enimmäkseen vihreiden aikaansaannosta. Joukkoliikenteen avulla saadaan liikkuminen sujuvaksi, eikä autoilua keskustan läpi tarvita.

Edeltävät sukupolvet ovat kuitenkin rakentaneet kaupungin laajalle pitkin metsiä ja vainioita, eivätkä palvelut ole seuranneet perässä niin, että esimerkiksi meillä idässä tulisi helposti toimeen ilman autoa. Kauppakäynnit on pidettävä harvassa loitolla olevien markettien vuoksi, joten pääostosmatka pitää tehdä autolla. Lapsien kuljettaminen harrastuksiin on sekin haastavaa julkisilla kulkuvälineillä ja aikaavievää puuhaa. Kuten auto on maaseudun asukkaille välttämätön, niin se on meillekin lähiöasukkaille.

Helsinkiä on rakennettava niin, että kaikki kulkuvälineet saavat oman osansa kehityksestä. Potkulautojen, polkupyörien, henkilöautojen ja linja-autojen on kaikkien sovittava katuverkolle. Kävelykeskustan laajentaminen ei voi muuttua täydelliseksi esteeksi autoilulle. Julkista liikennettä sekä ihmisvoimin tapahtuvaa liikkumista tulee kehittää niin, että mahdollisimman ekologisen liikkumismuodon valitseminen muuttuu houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

Itse huristelen mielelläni metrolla keskustan alitse vaikkapa matkallani Mellunmäestä Tapiolaan, mutta kaikille se ei sovi.

Riitaisan keskustatunnelijupakan jälkeen on ilahduttavaa havaita, että päättäjät ovat löytäneet yhteisen sävelen satamatoimintojen uudelleenjärjestelystä. Pitää vain muistaa, että Eteläsataman seutu on hyvin herkkää aluetta, eikä sinne saa ilmestyä aivan mitä tahansa. Kun alue kehitetään järjellä ja sydämellä, saadaan aikaan taas yksi toimiva uusi osa maailman parasta kotikaupunkiani. Uudeisrakennukset eivät saa missään tapauksessa dominoida koko kaupunkikuvaa, historialle on annettava sen ansaitsema tila.

On hyvä, ettei satamatoimintoja siirretä Vuosaareen. Se olisi rasittanut suuresti aluetta ja katuverkkoa ja olisi mitä ilmeisimmin myös ollut ekologisesti vähemmän kestävä ratkaisu. Pidän myös hyvänä sitä, että Ruotsiin suuntautuva lauttaliikenne jää keskustan läheisyyteen Katajanokalle. Näin siltä suunnalta tulevat turistin kohtaavat heti ensimmäseksi kauniin kaupunkimme merellisen julkisivun.

Länsisataman tunnelisuunnitelmiin on heti aluksi saatava vauhtia. Sen tulee olla valmis ennen satamatoimintojen lisääntymistä. Muussa tapauksessa nykyisenkaltainen liikenteellinen sekasorto jatkuu ja jatkuu. Tässä tapauksessa etenkään ei saa elää sitku – elämää. Koko rekkaliikenne tulee ohjata Länsiväylän kautta kehäteille ja kieltää kaupungin läpiajo.